Flere frivillige i afdelingen

Pan Idræts tætteste rådgiver når vi taler om udvikling og ledelse af vores forening er DGI.

DGI har udarbejdet 12 konkrete gode råd som hjælper os som forening med at fastholde og rekruttering af frivillige. De 12 råd virker på alle frivilligopgaver – uanset om det er rekruttering af et nyt medlem til styregruppen eller en holdansvarlig – rådene virker også på konkrete korte frivilligopgaver, som fx. køkkentjansen til en afdelingsfest.

Brug de gode råd – og del dine erfaringer med andre styregruppemedlemmer på tværs af hele Pan Idræt – dine gode råd kan være dem der lige skal til for at få andre i gang med at rekruttere nye frivillige.

Nedenstående er udviklet af DGI – og de har således alle rettigheder.

Find mere inspiration om rekruttering og fastholdelse af frivillige på www.dgi.dk/ledelse

– de færreste frivillige har meldt sig på et afdelingsmøde eller en generalforsamling

At rekruttere frivillige er en vedvarende opgave for den frivillige leder – og det er ikke kun formanden i afdelingen, som har ansvaret – det har alle i styre- og trænergruppen.

Tjek i det rum du er i: Hvor mange er blevet spurgt eller prikket om de vil være frivillige?

Undersøg evt. hvordan de er blevet spurgt – lad dem fortælle historien.

Erfaringer og undersøgelser viser, at hovedparten af trænere, instruktører, bestyrelsesmedlemmer og hjælpere i foreningen er blevet frivillige, fordi nogen har spurgt dem.

Spørger du unge, vil de ofte gerne hjælpe, hvis de kan få lov at løse opgaven som en gruppe.

– vi er over 900 medlemmer af Pan Idræt – men har du kreativiteten til at spørge andre end dem du umiddelbart kender?

DGI har undersøgt hvor mange, der gerne der kunne tænke sig at deltage i frivillige (DGIs frivillighedsundersøgelse). De kommer frem til følgende – andelen af ikke-frivillige, der kunne tænke sig at deltage i frivilligt arbejde, hvis nogen bad dem om det:

16-25 år 64%
26-35 år 56%
36-45 år 51%
56-65 år 35%
66-76 år 21%
76 år eller derover 9%

Stil spørgsmålet: Hvem i afdelingen eller i dit netværk er aldrig blevet spurgt?

I Pan Idræt medlemssystems angiver folk ved indmeldelse om de kunne tænke sig at være frivillige – mange angiver også hvad de arbejder med – det er en god kilde til at finde nye frivillige. Husk, at blot fordi man arbejder med noget bestemt, så er det ikke sikkert man vil være frivillige med det – men de kan give dig informationer til at finde andre frivillige. 

– meget få byder ind på en ukonkret og uklar opgave – ofte har folk behov for at få et realistisk billede af opgavens omfang og indhold før en potentiel frivillige kan forholde sig til opgaven. 

Dur ikke:
Vil du stå for vores fællesspisning om fredagen?

Dur:
Vil du være med til en gang om måned – sammen med Søren og Elisabeth – at få folk med ud og spise efter trænning? Hvis der opstår spørgsmål, så tager du selvfølgelig fat på mig.

– også når folk har udført en lille indsats – det bliver husket, når du spørger igen

Naturligvis får vi sagt tak til trænerne, styregruppemedlemmet, der stopper, og når nogen har ydet en god præstation. I en afdeling er der brug for mange hjælpere, der ofte løser mindre og ofte lidt usynlige opgaver.

Spørg rundt om bordet – hvordan siger man TAK til:

  • Det medlem, der altid stiller sit hjem til rådighed for holdmøder?
  • Den, der planlægger næste afdelingsfest?
  • Den, der tager sig af nye i afdelingen?
  • Dem, der sørger for, at banen er i orden?
  • Det medlem, der altid siger, ”det skal jeg nok gøre”?

I Pan Idræt uddeles en gang om året Pan Idræt Pokalen – som tak for en frivillig indsats – en række afdelinger har også lignende ordninger. Overvej i styregruppen, hvordan i kan sige tak og hylde den frivillige indsats. 

 

– tag ikke valget fra folk, før I har spurgt dem

Vi kender dem alle sammen – Tordenskjolds soldater – som altid påtager sig et ansvar i afdelingen – men det udelukker dem ikke fra andre konkrete opgaver.

Tjek efter, om I selv er faldet i med svar som:

  • Søren er en af Tordenskjolds soldater – ham kan vi ikke spørge igen
  • Klaus må ikke for sin mand
  • Janne har udfordringer hjemme
  • Nanne har lige fået nyt job

 

– vær ambitiøs på din afdelings vegne

At være frivillig forudsætter også at man har evnerne og lysten. Det er styregruppens ansvar at finde de rette personer til de frivillige opgaver. Det er god foreningsledelse, at sikre at man som frivillige oplever succes i din opgaveløsning.

Hvem har I allermest lyst til at have med?

  • Skriv en liste over for eksempel de 5 ”bedste for jer” til at komme med i styregruppen i afdelingen.
  • Hvad er det, der gør, at de ikke er blevet spurgt?
  • Hvis I mener, at bankdirektøren i den lokale bank eller journalisten på lokalbladet vil være ”den bedste” til at være afdelingsformand, hvorfor spørger I så ikke?

Det er god foreningsledelse at tage ansvar
Det betyder, at det er styregruppens ansvar at finde de gode kandidater til udskiftninger i afdelingens ledelse (styregruppen). God foreningsledelse forudsætter, at man som styregruppe – og særligt afdelingsformand – påtager sig ansvaret for, at der også er en ny ledelse når man selv er færdig med den frivillige indsats. Lidt skarpt sat op kan man sige at den første opgave en nyvalgt afdelingsformand har er at starte med at lede efter sin afløser – så et formandsskifte i fremtiden ikke afstedkommer for voldsom turbulens i afdelingen. Afdelinger uden ledelsesudvikling og planer for dette er i fare for med kort varsel at lukke.

– få motiveres af at være med i en synkende skude

Det, du fortæller om Pan Idræt og dit hold, er med til at definere, hvordan vi bliver opfattet af andre.
Når du fortæller om de gode og positive sider om din idræt og hele Pan Idræt, skaber du den gode spiral – og skaber flere gode historier.

Fortæller du om de dårlige sider, så skaber du den dårlige spiral og forstærker et kedeligt foreningsimage.

Hvilke succeser har du på dit hold? Få dem kommunikeret til dine venner og bredere ud i dit netværk – du er som medlem den bedste ambassadør for din idrætsgren og hele vores fælleskab i Pan Idræt.

Pan Idræt er en virkelig stor succes – foreningen har i dag over 900 medlemmer med stabil medlemsvækst og der etableres løbende nye idrætsgrene. Mange medlemmer beskriver at de oplever et stort løft i deres livskvalitet når de kommer ind i vores fællesskab. 

– der er forskel på folk, alle kan ikke løse den samme opgave med lige stor succes

Det kan være provokerende at skulle indrømme det – men vi er ikke alle den rette i alle sammenhænge til at rekruttere nye frivillige, da ”den rigtige” kan være forskellige fra gang til gang, fra situation til situation og fra mål- gruppe til målgruppe.

Den ”rigtige” er f.eks. :
Den med prestige i foreningen
Den, der kender den, der skal spørges
Den erfarne træner, som kender medlemmerne gennem flere år
Den, der har et stort netværk
Den, der har anledning til at spørge

Hvis opgaven bliver for nem, bliver den hurtig kedelig. Stiller den for store krav, så mister man motivationen. For at bevare gejsten, skal der være ere guf-opgaver end gab- og gispopgaver.

Find ud af, hvad der er en guf- opgave for den enkelte. En guf-opgave kan være at spørge om noget, som den frivillige ikke plejer at gøre.

F.eks. spørg regnskabsmanden, om han vil være træner, frem for at spørge om han vil være økonomiansvarlig?

– får du et nej, så spørg, om der er et andet tidspunkt, hvor du må spørge

Dur ikke:

  • Spørg ikke, når du selv er godt træt af foreningsarbejde – din stemning smitter
  • Spørg ikke den travle mor i ulvetimen ved fryseren i Brugsen.
  • Spørg ikke, når mødet er færdigt og man er på vej ud af døren.


Dur:

  • Spørg efter et fedt stævne, når fællesskabet er tydeligt og folk er glade.
  • Spørg, når andre frivillige får ros af formanden (husk altid som frivillig leder at bruge ros når det er fortjent – det er ofte yderst motiverende)
  • Spørg, når den gode stemning er der.
  • Spørg, når Pan Idræt har positiv omtale i pressen.

 

Afdelingens næste træner findes blandt:

• medlemmer, der altid bliver hængende efter træning.
• medlemmer, der er gode til at skabe engagement, selvom de ikke er bedst til selve idrætten
• folk dit netværk, som virker interesseret i din idræt

Lad dem, der færdes i hverdagen, være med til at spotte nye emner. Trænere og holdledere kender holdet og personer omkring det.

Mange opgaver i en forening kan fint løses af flere i fællesskab. Faktisk er samvær med andre motivation for mange frivillige. Det kan udnyttes, når du skal finde nye frivillige til en opgave. Har man svært ved at se sig selv som den ansvarlige træner, der skal komme to gange om ugen i en hel sæson, får man snarere lyst til at løse opgaven, hvis man indgår i et team.

Mange bliver frivillige, fordi de kan være sammen med folk fra deres netværk.

Opgaveløsning i team gør det muligt for mennesker med skæve arbejdstider at være træner eller instruktør.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies. Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side. mere information

Vi samler statistik ved hjælp af cookies. Du accepterer, hvis du klikker OK eller klikker dig videre til næste side. Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser.

Luk